2017. március 25. szombat (12. hét) van, köszöntjük Irén, Írisz nevű olvasóinkat. Regisztráció! | Elfelejtette jelszavát?

Túraajánlatok

Nevezetes túrautak
Itt a Mátrában megtalálható olyan turistautak közül lehet választani, amelyek valamilyen különlegességgel bírnak.
 A kis Rákóczi turistaút a Mátrában
 A Rákóczi turistaút (jelvényszerző túra) a Mátrában

Ez az útvonal a Rákóczi turistaút rövidített, egy nap alatt is bejárható szakasza.
A Parádóhuta utáni Méhészkertig a "nagy testvérrel" megegyezik az útvonal, innen azonban DK felé tartunk egy sáros földúton, hogy átkeljünk a Köves-patakon, majd a Rák-halom nyergébe fölkaptatva keresztezzük a sándorréti erdészeti üzemi utat. Egy fiatal fenyves nyiladékszerű útján ismét patakvölgybe "süllyedünk", majd a patak mentén, azon átlépve, vízmosások mentén, bükk szálerdőben emelkedünk a Pál-bikk-nyeregig, ahol csatlakozunk a Rákóczi túrához.
A Rózsaszállásig együtt halad a két út, itt azonban ismét szétválik: mi jobbra fordulva teszünk egy pár lépést az erdészeti úton, majd balra, fiatalabb bükkösben kapaszkodva érjük el a Gabi halála nevű kiugró hegyorr melletti útkereszteződést. (A legenda szerint a hely neve onnan ered, hogy egy erdész Gabi nevű fia a sziklákról lezuhanva itt vesztette életét.) Utunkat egyenesen folytatva tovább lassan a Kékesi Erdőrezervátum területére érünk. Hatalmas bükkfák oszlopszerű törzsei szegélyezik ösvényünket, egy-egy kidőlt matuzsálem törzsén át is kell lépnünk. Ezen a területen már több mint száz éve nem végeznek fakitermelést, a fák itt "állva halnak meg". A Sor-kő kiugró, meredek sziklaormai mellett elsétálva meg-megnyílik a fák lombkoronája, és csodálhatjuk az alattunk mélyen elterülő Parádi-medence látképét. Közben megszűnik az emelkedő, és fokozatosan dél felé fordulva érjük el a Sombokor gerincét, ahol keresztezzük a Rákóczi utat. Vizenyős zsombékost, vadetetőt érintve a Nagy-Hidas-völgy jégkorszaki keletkezésű kőmezővel ékesített fejezetén haladunk keresztül, majd újra erdőbe térve a romos síugrósánc alatt vezet el az út. A nyolcvanas években még fantasztikus hangulatú síugróversenyeket rendeztek itt... Nemsokára elérjük a Déli sípályát, ezen jobbra fordulva a Veronika-réten keresztül, néhány métert a kékesi műúton megtéve pár perc alatt Mátraházára érkezünk.
A postánál balra fordulva a Szanatóriumig ismét a Rákóczi úttal együtt haladunk. Itt azonban nem balra, föl a lépcső felé tartunk, hanem átszaladunk a forgalmas 24-es főúton, és hamarosan útkereszteződéshez érünk. Balra a Tetves-rét, jobbra az Útépítők-forrása és Lajosháza felé vezetnek az utak, de itt csatlakozik be a "Kocogó" ösvény sárga háromszög jelzése is. Mi egyenesen megyünk tovább. Balra tekintve a Tetves-rét kedvelt kirándulóhelye sejlik a fák közül, míg jobbra, a hegyoldalba pillantva néhány számjelzéssel ellátott fán akadhat meg a szemünk. Az Erdészeti Tudományos Intézet kísérleti területét látjuk, amelyet azért hoztak létre, hogy kiderítsék a nyolcvanas évekbeli jelentős országos tölgypusztulás okát. Széles gyalogutunk a Nyerges-tetői nyiladékot, majd a Görgői erdészeti utat keresztezi, míg a Farkas-kút hangulatos pihenőhelyéhez nem érünk. (Jobbról a sárga kör érkezik a Nyerges-tető felől.) Átkelünk a Kis-Hidas-folyás vízerén, majd egy kövesút mellett vezet ösvényünk, hogy a sástói parkolón, majd a vadkörtefákkal díszített, bográcsozó helyekkel fölszerelt "Nagyréten" átvágva magához a tóhoz érjünk. Ez hazánk legmagasabban lévő természetes eredetű komolyabb állóvize, mintegy 500 méter magasságban. Területe kb. két hektár, környéke a gyöngyösiek népszerű kirándulóhelye, a tó DK-i partján kemping és vállalati üdülők terülnek el. A nyári időszakban csónakázásra is lehetőség van, de akinek nincs tériszonya, mindenképpen menjen föl a már messziről látható, 50 méter magas kilátóba. Lélegzetelállító panorámában lehet része! (Érdekesség egyébként, hogy a kilátó vázát egy régi olajfúró torony vasszerkezete adja, melyet 1978-ban szállítottak ide a Szeged melletti Algyőről.) Némi pihenő után a kemping alsó sarkánál ismét átmegyünk a főúton, és a Muzsla-völgy bozótos völgyfője után (ahol a sárga kör ágazik el) letermelt erdőrész határán érjük el a jó vizű Rákóczi-forrást. (Rákóczi út keresztezése.) Egy darabig a piros körrel haladunk együtt, majd a villanypászta után balra, lépcsőkön ereszkedünk a Máriácska kedves búcsújáró helyéhez. Innen a piros sáv jelzés, valamint az egykori Malomárok követ bennünket kényelmes sétaúton egészen Mátrafüredig, ahová az Akadémia utcán át érkezünk meg. A Kis Rákóczi turistaút itt véget ér, ajánljuk azonban megtekinteni a palóc néprajzi gyűjteményt, esetleg a romantikus kisvasút segítségével felkereshetjük a farkasmályi borpincéket is.

BEJELENTKEZÉS

Google plusz One

GOOGLE KERESÉS

www matrahegy.hu

Az oldalt a Mátrahegy Bt. készíti és tartja karban, az oldalon szereplő tartalmak kizárólagos tulajdona a Mátrahegy Bt.
Az adatok saját célra való felhasználása megengedett, további felhasználásra a készítők engedélyét kell írásban kérni.