2017. április 24. hétfő (17. hét) van, köszöntjük György nevű olvasóinkat. Regisztráció! | Elfelejtette jelszavát?

Parádfürdő

Kocsimúzeum


Az elmúlt évtizedekben fellendült a kocsik, a kocsizás és a kocsigyártás iránti érdeklődés. A Közlekedési Múzeum úgyszólván a 24. órában igyekezett megmenteni ennek az ősi iparágnak és közlekedési ágazatnak tárgyi emlékeit. Több évi gyűjtő és restauráló munka eredményeként nyílt meg 1971-ben a parádi Cifra istállóban a Közlekedési Múzeum Kocsimúzeuma.

Mátra - Parádfürdő - Cifra istálló, Kocsimúzeum


A Cifra istálló helyreállítása óta a magyar lótenyésztés szolgálatában áll. Rekonstrukciója során ménteleppé alakították az erősen sérült állapotú épületet, mely azóta is eredeti szépségében fogadja a látogatók százezreit, akiknek a lovak mellett különleges élményt nyújtanak a kocsiszín múzeumnak berendezett termei is.
Az öt teremből álló kocsimúzeum első helyiségében a magyar kocsigyártás emlékei láthatók.
Bemutatjuk a kocsiépítés teljes folyamatát, a kerékgyártó, bognár, kovács, lakatos és szatler-iparágak munkáját. Az utóbbi magában foglalja a szígyártó, nyerges, kárpitos, valamint a fényező mesterségeket is.
A kerék készítését egy kerékszékbe fogott félkész munkán látjuk, amint a küllőre csapvágó ("bokázó") géppel készítik a talp csapjait és felhelyezik a keréktalpat. A küllőt faragószékben készítették. Egy falusi kovácsműhelyben fújtatós tűzhely, lópatkoló és egyéb szerszámok láthatók, valamint a bognár által már elkészített fakerék, és az a mozzanat, amikor a vasabroncsot a régimódi abroncshúzókkal éppen felhelyezik. Távolabb régi fúrógép, festékőrlő kittőrlő és szatleripari varrógép áll, körülötte az iparág szerszámaival és egy készülő üléspárnával.
A kiállítás legérdekesebb tárgyai természetesen az eredeti, muzeális értékű kocsik, a 19-20. század jellegzetes, hazánkban gyártott illetve használt járművei.
A különleges magyar hajtókocsik közül több nevezetes példány látható. Az ún. cseklészi típusú, félfedeles "Esterházy" kocsit főleg az ország nyugati részében használták. A fóti típusú "Károlyi" hajtókocsi még a közelmúltban is országosan elterjedt volt. E magas építésű kocsik súlypontja is magasan helyezkedik el, ezért hajtásuk nagy szakértelmet kíván, mert könnyen borulnak. Különféle típusaik a fogatversenyeken még ma is igen kedveltek.
Az egyik egylovas hajtókocsit Károlyi Józsefnek, a Cifra istálló volt tulajdonosának elgondolása szerint építették. Különleges az alváz szerkezete, a négy félrugó elhelyezése és az oldalak mellett futó gerendák alkalmazása. Ezek sorába tartozik a 20. század elején készített, Köhler gyártmányú hajtókocsi, az ún. "gavallérkocsi" is.
Nem hiányoznak a gyűjteményből a vadászkocsik sem. Egy nagyobb méretű társas vadászkocsi azt a típust idézi, amely Széchenyi István és Wesselényi Miklós angliai útjai, az ottani lótenyésztés és kocsizás megismerése nyomán terjedt el hazánkban. A tarantász orosz típusú, a hazai vadászkocsiktól igen eltérő farugózású kocsi.
A városi közlekedés jellegzetes járműve volt a konflis és a fiaker. Az előbbi elé egy lovat, az utóbbiba kettőt fogtak. Ezek a nyitott és csukott hintók még a századforduló városképének is elengedhetetlen tartozékai voltak.
Egy utazóhintó Horváth György váci műhelyéből származik. Két le- és felhajtható bőr féltetővel látták el abból a célból, hogy téli és nyári utazáshoz egyaránt használhassák.
Az eredeti járművek mellett a mezőgazdaságban is használatos kocsikat szép modellek szemléltetik. Így a békési parasztkocsit, a nagyobb gazdaságok által használt kocsit, a szabolcsi homokon közlekedett kétkerekű lőcsös talyigát, a borsodi nehéz parasztkocsit, a Győr környéki nehéz igáskocsit és a honvédség "országos járművét".
Az élményt, amelyet az eredeti járművek, modellek és a gazdag történeti képanyag nyújt, elmélyítik a nagy számban kiállított lószerszámok, díszes vezetékszárak, nyergek, ostorok, valamint a kocsisok és az ún. "díszhuszárok" egyenruhái, díszruhái.
A kiállítás legreprezentatívabb járművei az országházi és az esztergomi díszhintók. Az országházi a múlt század második felében készült, és az országgyűlés elnöke használta az 1896. évi millenniumi felvonuláson. A leghíresebb magyar kocsigyártók, a Kölber testvérek építették. Gazdagon alkalmazott díszítése már a szecessziót idézi. Szmrecsányi Lajos egri érsek díszhintóját bécsi kocsigyáros készítette.
Az esztergomi hintó a 18-19. század fordulóján a Habsburg család számára Bécsből, a Napóleon hada elől menekülő családtagokkal került Magyarországra. Később a hercegprímások díszhintója lett. Különleges szerkezeti elemei mellett a dús aranyozással párosított remek színek egyaránt idézik egy korszak pompakedvelését és egy mesterség kiváló színvonalát. Gondos restaurátori munkával múlt század végi állapotában állította helyre a Közlekedési Múzeum műhelye.
A Műemlék jellegű Cifra istálló az Ybl Miklós tervei alapján készült fürdőtelepi kastélyhoz tartozott. A múlt században épült a Károlyi család részére. Az elektikus stílusú épületet főleg a felnémet építési elemek felhasználása jellemzi; külső kiképzése mellett nem marad el a belső tereké sem, boltíves istállótermeit vörös márványburkolat borítja.
Ma a Cifra istálló az Országos Mezőgazdasági Minősítő Intézet Lótenyésztési Teljesítményvizsgáló Állomásaként működik. A telep egész éven át látogatható, a ménvizsgák nyilvánosak, amelyeket minden érdeklődő megtekinthet.

Postacím: Cifra istálló 3244 Parádfürdő, Kossuth u.
Pénztár telefon: +36 36 364 083
Fax: 36 / 544-073

Nyitva tartás:
Április 1-től szeptember 30-ig: 10:00 - 17:00 -ig minden nap
Október 1-től - március 31-ig: 10:00 - 16:00 -ig, hétfő szünnap

Jegyárak:
Felnőtt: 550 Ft/fő
Diák, gyermek 3 éves kortól, nyugdíjas: 330 Ft/fő
Csoportos kedvezmény minden 10. fő után 1 fő ingyenes.

Az adatok tájékoztató jellegűek.

Szállás
Mátrai szállás ajánlatok Parádfürdő településen
Étterem
Mátrai étterem ajánlatok Parádfürdő településen


BEJELENTKEZÉS


SZÁLLÁSKERESŐ


településen

HIRDETÉS

Szállás AJÁNLATAINK

KIEMELT AJÁNLATAINK

Hegyilevegő Panzió
Emma Vendégház

PARTNER

Kékes Turista Egyesület

FACEBOOK

Google plusz One



GOOGLE KERESÉS

www matrahegy.hu

Az oldalt a Mátrahegy Bt. készíti és tartja karban, az oldalon szereplő tartalmak kizárólagos tulajdona a Mátrahegy Bt.
Az adatok saját célra való felhasználása megengedett, további felhasználásra a készítők engedélyét kell írásban kérni.

Impresszum Google PageRank

Oldal tetejére