2017. március 30. csütörtök (13. hét) van, köszöntjük Zalán nevű olvasóinkat. Regisztráció! | Elfelejtette jelszavát?

Élménybeszámolók

Kisnánai séta

2001. március 31., szombat

A minap egy rövid, amolyan "sétatúrát" ejtettem meg Koncsos Sándor kisnánai polgármesterrel és Szőke Béla helyi vállalkozóval. Utunk célja az volt, hogy bejárjuk a Kisnána természeti szépségeit bemutató, újonnan kialakítandó turistaút nyomvonalát. (A ragyogó ötlet Béres-Deák Ferencné, a Mátraaljai Borút Egyesület titkárának fejéből pattant ki - mégpedig az, hogy a Borút falvainak mindegyikében jelöljünk ki rövid, néhány km-es sétautakat. Olyanokat, amelyek felölelnék a települések és környékük látnivalóit, figyelemre méltó helyeit, esetleg a borpincéket is útba ejtenék, ezáltal fél-, egynapos időtöltésre adnának lehetőséget, marasztalnák az idelátogatókat.) A turistautak megtervezését, előkészítését és kivitelezését egyesületünk - mint e téma szakértője - nagyrészt magára vállalta.
Napsütéses, barátságos szombat reggel értem Kisnánára, a Tarnóca völgyében meghúzódó, középkori várával büszkélkedő kis faluba. A polgármester úr már várt, nemsokára megérkezett másik társunk és útnak is indultunk. Hamarosan az Ördögvályú-völgyben találtuk magunkat, vadászösvényen kapaszkodtunk fölfelé a bozótos hegyoldalban. A völgyet keresztezve, majd kelet felé fordulva egy mély vízmosáshoz, a Fehér-parthoz értünk. A szélfútta, vízmosta partszakasz érdekes, fehér sziklái már messziről látszottak. A köveken bukdácsolva, majd a túloldalra fölkaptatva jutottunk a "Félholdas kő"-höz. Ez egy jó embernyi méretű andezittömb, oldalába különböző rajzolatok vájva, közülük is kitűnik egy félholdszerű alakzat. Talán érdemes volna e rajzolatok eredetét kutatni... Útközben láttunk egy-egy malomkőre hasonlító sziklát is - mint megtudtam, réges-rég ezen a helyen faragták a malomköveket, és még ma is találni itt hagyott kettétört, "selejtes" darabokat. A Szkalyina oldalában fölmásztunk egy magaslesre, ahonnan az Öreg-hegytől a Juhász-partig pásztázhatta tekintetünk az erdők alatti füves, bozótos részt. Láttunk is egy békésen legelésző mufloncsapatot, valamint két szarvast is, akik az előbbieknél éberebbek voltak és gyorsan elinaltak. A Macskavár felé haladtunk tovább, lábunkkal a tavasz üde virágait (salátaboglárkát, üstökös gyöngyikét, ibolyákat) kerülgettük. Közben hosszan kígyózó kőrakásokat harántoltunk - régen a szőlőtáblák egész az erdőhatárig felhúzódtak, és a termőterületről eltávolított köveket hordták a gazdák puttonyaikkal ilyen sáncszerű kőrakásokba. Később hatalmas, valószínűtlenül egymásra halmozódott sziklatömböket pillantottunk meg - ez a Macskavár. Nem messze tőle egy "fotelszerűen" kipreparálódott szikláról félig fekve, kényelmesen elhelyezkedve szemlélhettük a szemközti hegyen napfürdőző szarvasokat. Innen már beértünk az erdőbe és egy kis völgyecske mentén gyorsan leereszkedtünk a vízműig. Az artézi kút szivattyúi 70 m mélyről hozzák fel az igen meleg, 27 fokos vizet - szerencsére a kút bővizű, így két községet (Domoszlót és Kisnánát is) el tud látni ivóvízzel. A faluba a műút padkáján sétáltunk vissza (a tó környéki rész bejárására máskor kell időt szakítanunk), és túránk az Éden cukrászdánál ért véget. Vendéglátóim meghívtak egy jóleső üdítőre, és olyan szeretettel meséltek a nánai borokról, hogy kedvem támadt volna felhörpintenem egy pohárkával - de sajnos az autó a parkolóban várt rám. Tanulság: ha Kisnánán jársz, lehetőleg ne autóval gyere - vagy hozz magaddal sofőrt. Hazaindulásom előtt meghallgattam egy kis ismertetőt a kisnánai várjátékokról, középkori ételekről, az Orbán napi borünnep előkészületeiről - és aligha kétséges, hogy a hallottak alapján meglátogatom majd ezeket a rendezvényeket.
Megköszönve társaimnak a szíves kalauzolást élményekkel teli indultam haza erről az alig másfél órás sétáról. Jó volt velük túrázni, figyelni a nagy szeretettel mesélt érdekes történeteket, a község gondjait, erényeit, jövőbe néző terveit. Jó tudni, hogy vannak falvak, ahol szívesen várják a betérőket, mindig akad egy-két jó szó, egy pohár bor, ahol érződik, hogy az emberek szeretik otthonukat. Kisnána visszavár - és bátran ajánlom én is mindenkinek egy látogatás, egy túra, egy kis múltidézés erejéig. Ha sikerül, ehhez mi is hozzájárulhatunk egy kicsit azzal, hogy kialakítjuk ezt a látnivalókban gazdag, könnyű körsétautat.
Simon Péter

Google plusz One

GOOGLE KERESÉS

www matrahegy.hu

Az oldalt a Mátrahegy Bt. készíti és tartja karban, az oldalon szereplő tartalmak kizárólagos tulajdona a Mátrahegy Bt.
Az adatok saját célra való felhasználása megengedett, további felhasználásra a készítők engedélyét kell írásban kérni.